Com hem

comhemlogo

Information från COM HEM 2019-12-11

Med stor sannolikhet släcks TV4-kanalerna och C More

Tisdag den 10 december kl. 23.59 kommer TV4-kanalerna och C More med all sannolikhet att utgå ur Com Hems utbud tillsvidare. Anledningen är att TV4, ägt av Telia, tyvärr inte velat inleda en seriös förhandling om vårt nya avtal. Vi kommer in i det sista försöka få igång en förhandling, men just nu pekar allt mot att vi kommer att tvingas släcka kanalerna vid midnatt natten till onsdag.

TV4:s ägare har gång på gång skjutit på våra förhandlingar och därför har vi redan förlängt avtalet så långt det är möjligt. Com Hem planerar sedan länge att genomföra en omfattande digitalisering under 2020, och det innebär att vi inte kan skjuta på förhandlingarna längre. Det vet TV4 och Telia.

Trots förlängning har huvudfrågan inte besvarats; huruvida alla tv-tittare ska ha möjlighet att titta på TV4 på det sätt de själva vill, oavsett vilken leverantör de har? Telia verkar vilja begränsa antalet konkurrenter och därmed minska kundernas valfrihet. Vi vill möjliggöra för våra kunder att få tillgång till sitt innehåll digitalt och till appar, smartphones, surfplattor och givetvis via tv.

Vi beklagar detta djupt, och har stor förståelse för att det kommer drabba er och era boende.

Våra grundutbud
TV4-avtalet påverkar det tv-utbud som vi distribuerar till era fastigheter och de abonnemang som era boende har hos oss. Fram tills att vi är överens om ett nytt avtal med Telia kommer samtliga av deras kanaler saknas i våra utbud.

Tillsvidare ersätter vi de berörda kanalerna med annat utbud. TV4 ersätts med National Geographic. För de som har haft Sjuan ersätts den med Paramount Network och TV12 med History Channel. I det abonnemangsfria digitala utbudet tillkommer även ATG Live och Expressen TV tillsvidare.

Våra abonnemangs- och gruppavtalskunder
De boende som omfattas av gruppavtal eller individuellt abonnerar på andra kanaler från TV4 och C More informeras individuellt om vilka kanaler som omfattas och de tillfälliga ersättningskanaler som erbjuds istället.

Vi beklagar de besvär som detta kan orsaka er och era boende. Vi gör allt vi kan för att få till en seriös förhandling med Telia och uppdaterar kontinuerligt comhem.se/fastighetsagare med den senaste informationen. Information till våra konsumentkunder kommer att finnas tillgängligt på sidan www.comhem.se/aktuellt

Information till era boende
För att underlätta för er att informera era boende, föreslår vi att ni använder informationstexten nedan till utskick eller på hemsidan.

Information om TV4-kanalerna och C More
Avtalet mellan Com Hem och TV4:s ägare Telia, som reglerar TV4-kanalerna och C More har upphört att gälla och därför har Com Hem ersatt dessa kanaler med annat utbud tillsvidare.

Com Hems högsta prioritet är givetvis fortsatt att nå en överenskommelse med Telia så snart som möjligt.

Det är Com Hem som sköter förhandlingarna med Telia, och inget som vi fastighetsägare i nuläget kan påverka. Vi inväntar en överenskommelse mellan Com Hem och Telia.

För dig som köpt individuella digital-tv-abonnemang kommer ni få mejl och sms angående ersättningskanaler eller annan kompensation.

Följ de senaste uppdateringarna om förhandlingen på www.comhem.se/aktuellt

Med vänliga hälsningar,
Stefan Trampus
Chef Fastighetsaffärer Com Hem


Styrelsen har fått till sig via medlem att Comhem ska ha kontaktat och meddelat att vårt analoga nät ska bli digitalt fr.o.m den 1/12 samt att de erbjuder en digitalt tv paket mot en månadskostnad och styrelsen vill göra ett förtydligande.

Comhem har påbörjat ett arbete med en digitalisering, detta är alltså ingenting som styrelsen har en inverkan på utan mer en information att det kommer ske. Dock kommer det inte ske inom den närmsta tiden och hittills har Comhem bara släckt ner sitt analoga nät i Sundsvall. Styrelsen var tydliga att vi ville ha informationen i mycket god för att informera våra medlemmar när det blir aktuellt i vårt område.

Styrelsen vill även förtydliga att dagens analoga grundutbud som ingår i vårt avtal kommer kostnadsmässigt vara oförändrat även efter digitaliseringen! Om Comhem ringer som i detta fall och erbjuder så är det ett digitalt kanalpaket, det har de all rätt att göra då även våra medlemmar har rätt till att teckna egna avtal. Vill man inte ha något utöver grundutbudet så tackar men helt enkelt nej till deras erbjudande.

Nästan alla tv:ar som sålts från 2008 har en inbyggd dvb-c tuner och ni kan kontrollera här om er tv har det: https://www.comhem.se/kundservice/kolla-din-tv

Ni kan även läsa mer om digitalisering här: https://www.comhem.se/tv/digitalisering


Till aktuell driftsinformation från Comhem finns HÄR

Kundcenter 90222  eller från utlandet eller mobil 0771 55 00 00

www.comhem.com

kundservice@comhem.com

Facebook.com/comhem

Comments are closed